Wycieczka do Sandomierza klasy 8

16.05.2019 7:00

Sandomierz i okolice były celem trzydniowej wycieczki, na jaką wybrała się klasa VIII, w dniach 16 – 18 maja.

W pierwszym dniu odwiedziliśmy Muzeum Henryka Sienkiewicza w Oblęgorku, majątku ofiarowanego Sienkiewiczowi przez społeczeństwo polskie w 1900 r., z okazji jubileuszu 25–lecia pracy literackiej. Następnie udaliśmy się na górę św. Krzyż, gdzie zwiedziliśmy Klasztor Misjonarzy Oblatów Maryi Niepokalanej, słynącegom.in. z Relikwii Drzewa Krzyża Świętego. Po drodze podziwialiśmy gołoborza – rumowiska skalne charakterystyczne dla gór Świętokrzyskich – oraz przepiękne widoki na tereny przylegające do Łysej Góry.

W drugim dniu zwiedzaliśmy Sandomierz,  miasto malowniczo położone na nadwiślańskiej skarpie, która stanowi strome zakończenie Gór Świętokrzyskich, ale przede wszystkim znane z filmu Ojciec Mateusz. Zwiedziliśmy najważniejsze zabytki miasta: Bazylikę Katedralną, Zespół Klasztorny Dominikanów z kościołem św. Jakuba, Bramę Opatowską, podziemną trasę turystyczną, wąwóz Św. Jadwigi.

W ostatnim dniu zwiedziliśmy zamek Krzyżtopór - ruiny powstałej w latach 1627–1644 rezydencji pałacowej otoczonej fortyfikacjami bastionowymi położonej w miejscowości Ujazd w województwie świętokrzyskim. Była to największa budowla pałacowa w Europie przed powstaniem Wersalu. Od 2018 ma status pomnika historii.

Na zakończenie wycieczki zawitaliśmy do Parku Rozrywki i Miniatur Sabat Krajno - rodzinny ośrodek położony w sercu Gór Świętokrzyskich, gdzie mogliśmy zwiedzić cały świat w miniaturze, w największym tego typu parku w Polsce. Obecnie cała aleja ma już ponad 50 miniatur, a ich liczba wciąż rośnie. Odwiedziliśmy kino 6D, a najodważniejsi spróbowali swoich sił w parku linowym.

Do domów wróciliśmy w sobotę wieczorem, trochę zmęczeni, ale zadowoleni z ostatniej naszej wycieczki w szkole podstawowej.

Nasza szkoła - film promocyjny E-dziennik Inne druki i dokumenty Archiwum Gielda pracy ePUAP BIP Ministerstwo Edukacji Narodowej Kuratorium Oświaty OKE Poznań ODN Kalisz