Pedagog i pedagog specjalny

 


mgr EWA KWAŚNIEWSKA

 

Motto pedagoga:
„Szkoła, do której uczęszczają nasi uczniowie powinna być otwarta, ciepła i przyjazna zarówno dla uczniów, jak i ich rodziców. Każdy powinien czuć się w niej bezpiecznie, odnajdywać tu swoje miejsce i warunki do realizacji, by każdy mógł do niej wracać pamięcią wyłącznie z dobrymi wspomnieniami ”.

 Głównym partnerem w pracy pedagoga i pedagoga specjalnego jest UCZEŃ!

 mgr Ewa Kwaśniewska

Zaprasza na konsultacje uczniów i rodziców w następujących godzinach pracy pedagoga i pedagoga specjalnego:

 Poniedziałek: 09:00 - 15:00

Wtorek: 08:00 - 14:00

Środa: 10:00 - 16:00

Czwartek: 08:00 - 15:00

Piątek: 08:00 - 13:30

 

Pedagog  szkolny

Pedagog szkolny to ktoś kto nie krzyczy, nie ocenia, nie krytykuje, nie wyśmiewa. Pedagog to osoba, która wysłucha, zrozumie, doradzi i:

· wytłumaczy jak skutecznie radzić sobie ze stresem;
· podpowie, jaką wybrać w życiu drogę;
· przestrzeże przed tym, co niebezpieczne;
· nauczy myśleć twórczo;
· odpowie na pytania "jak się motywować do pracy, nauki?" oraz "jak dobrze gospodarować czasem?";
· wytłumaczy, co znaczy być asertywnym. 

 

Drogi Uczniu, czekam na Ciebie, gdy:

· czujesz, że jesteś samotny i nikt Cię nie rozumie;
· masz problemy rodzinne;
· jesteś w trudnej sytuacji materialnej;
· masz problem i nie wiesz jak go rozwiązać;
· jesteś dyslektykiem;
· nie potrafisz porozumieć się z nauczycielami lub kolegami;
· chciałbyś pomóc innym a nie wiesz, w jaki sposób to zrobić;
· masz ciekawe pomysły, którymi chcesz się podzielić;
· chcesz podzielić się swoją radością, sukcesem.

Przyjdź z każdą sprawą, z którą sam nie potrafisz sobie poradzić.

 

Drogi Rodzicu, zwróć się do pedagoga szkolnego gdy:

· niepokoi Cię zachowanie Twojego dziecka;
· chcesz porozmawiać o dziecku i Twoich z nim relacjach;
· masz pytania dotyczące wyników w nauce i funkcjonowania Twojego dziecka w szkole;
· potrzebujesz wsparcia w procesie wychowania;
· masz pytania i nie wiesz do kogo się z nimi zwrócić;
· szukasz pomocy.

 

Zadania pedagoga

Pedagog szkolny to (wg "Encyklopedii pedagogicznej") osoba zatrudniona w szkole w celu uzupełniania, pogłębiania i rozszerzania działalności dydaktyczno-wychowawczej prowadzonej przez nauczycieli.

Definicja ta ustala niejako obszary działania i zakresy obowiązków pedagoga szkolnego, ale aby odpowiedzieć na pytanie, na czym polega praca pedagoga, należy skupić się na oczekiwaniach, jakie w stosunku do niego mają osoby, z którymi współpracuje. Organizuje w szkołach i placówkach pomoc psychologiczną i pedagogiczną dla młodzieży, której celem jest wspomaganie rozwoju psychicznego i efektywności uczenia się poprzez pomoc wychowawcom klas i współdziałanie z nauczycielami, rodzicami (opiekunami prawnymi), pielęgniarką szkolną, organami szkoły oraz instytucjami pozaszkolnymi zwracając uwagę na przestrzeganie postanowień Konwencji Praw Dziecka.

 

Dobre rady szkolnego pedagoga


Chodzenie do szkoły nie musi być koszmarem. Ba! Może być nawet przyjemne – o ile poznasz i wprowadzisz w życie kilka patentów. Wtedy na pewno poradzisz sobie w ekstremalnych warunkach… szkoły.

Dobra organizacja:
Zapakuj plecak i naszykuj ubranie wieczorem poprzedniego dnia. Unikniesz wtedy porannych poszukiwań czystej bluzki i będziesz mógł pomarudzić w łóżku dziesięć minut dłużej!

Szkolna szata:
Jak cię widzą, tak cię piszą! To przysłowie jest bardzo prawdziwe. Ludzie oceniają cię  po wyglądzie, a w szkole ocena twojego stroju może wpłynąć i na oceny…       Nie polecam fartuszka, ale twój szkolny strój nie powinien zwracać na siebie uwagi. Źle wpływają  na ocenę nauczycieli zbyt krótkie spódniczki, bluzki odsłaniające pępek itp. Ubieraj  się modnie, ale nie ekstrawagancko.

Bratnia dusza:
Nic tak nie pomaga przetrwać szkolnej niedoli, jak przyjaciel od serca. Jeżeli udało ci się znaleźć taką koleżankę, masz wiele szczęścia! Jeśli nie, to wiedz, że szczęściu można pomóc. Bądź miły, wesoły i uczynny (poczęstuj kanapką, pomóż w lekcjach, podpowiedz)  a koleżanki i koledzy będą do ciebie lgnąć.

Szkoła radości:
Szkoła może być miejscem, które odwiedza się z przyjemnością. Koniec końców, co może być fajniejszego od spędzenia całego dnia z koleżankami i kolegami! Jednak wiele zależy  od twojego nastawienia. Nie myśl o szkole, jak o czymś strasznym, a potraktuj ją jako inną formę zabawy. Zobaczysz, kiedyś jeszcze za nią zatęsknisz…

Przemóż się i przemów:
Jeśli na lekcjach siedzisz cichutko jak myszka i boisz się zabrać głos, bo wydaje ci się, że inni mają więcej do powiedzenia – musisz to zmienić! Nauczyciel docenia nie tylko wiedzę i inteligencję. Aktywność na lekcji może mieć znaczący wpływ na twoje oceny, a i koledzy zaczną cię bardziej szanować za odwagę i własne zdanie.

Wymówki, w które żaden nauczyciel nie uwierzy:
Umiałam, ale… zapomniałam.
Byłam chora… (na lenistwo).
Pies zjadł mój podręcznik.
Zapomniałam zeszytu z pracą domową.

Pięć rzeczy, które złoszczą nauczycieli:
Spóźnianie się… na każdą lekcję.
Wpatrywanie się w okno w czasie lekcji. Obecność ciałem im nie wystarczy!
Gadanie na lekcji – doprowadza do szewskiej pasji nawet najłagodniejszego nauczyciela.
Ciągłe zapominanie podręcznika, zeszytu, czy innych pomocy naukowych.
Liściki i śmiechy – nauczyciel to też człowiek, który może pomyśleć, że bawicie się jego kosztem.

Jak najlepiej odpowiadać na lekcji
Po pierwsze – musisz dobrze przygotować się do lekcji w domu. Jeśli nie odrobisz lekcji, jeśli nie nauczysz się lekcji w domu, prawdopodobnie odpowiesz źle. To jasne!
Po drugie – musisz mieć bardzo dobrą koncentrację uwagi przy odpowiedzi, aby twój mózg dobrze pracował:
- Kiedy odpowiadasz – staraj się skupić całą swoją uwagę tylko na pytaniu, które zadał ci nauczyciel. Myśl tylko o tym co wiesz na ten temat.
- Nie rozpraszaj swojej uwagi na myślenie o tym, jaki dostaniesz stopień, co powie nauczyciel, co powiedzą koledzy lub koleżanki. Staraj się tylko o jedno – powiedzieć wszystko, co wiesz na temat zadanego ci pytania.
- Nie bój się! Jeśli będziesz się bał, że dostaniesz zły stopień, że dobrze nie umiesz, że będą się z ciebie śmiali – odpowiesz na ogół źle.
- Pamiętaj! Strach paraliżuje działanie mózgu i fatalnie wpływa na pamięć – możesz  nie powiedzieć 25% tego czego nauczyłeś się w domu.
- Nie korzystaj z podpowiedzi kolegów. Jeśli zaczniesz słuchać podpowiadania, umysł twój, automatycznie przestanie samodzielnie pracować. To się nie opłaca!
- Codziennie bądź przygotowany na to, że będziesz odpowiadał. Wtedy nie tracisz głowy, gdy nauczyciel wyrwie cię do odpowiedzi.
Po trzecie – w odpowiadaniu na lekcji trzeba mieć doświadczenie. Najlepiej sam zgłaszaj się do odpowiedzi, a zobaczysz, ze głośne mówienie przed całą klasą po pewnym czasie będzie cię coraz mniej peszyło.
Po czwarte – podczas odpowiedzi stój prosto, swobodnie, z głową do góry. Mów głośno i wyraźnie. Odpowiadaj całym zdaniem. Pamiętaj, że na nauczycielu bardzo złe wrażenie robią uczniowie, którzy mamroczą coś pod nosem.

Pedagog specjalny

Czym zajmuje się pedagog specjalny?

 

Zadania pedagoga specjalnego w szkole 

- Pedagog specjalny pełni rolę zarówno wspomagającą jak i wspierającą. 
- Wspomaga, czyli pomaga w działaniu/współuczestniczy w działaniu.
- Wspiera, czyli towarzyszy w działaniu i motywuje.
- Działania wspierające dotyczą postawy nauczyciela, natomiast wspomagające konkretnych zadań.
- Motywuje do wysiłku oraz poszukuje przyczyn problemów, stawia pytania. 
- Wzmacnia samoocenę dziecka.

Zadania pedagoga specjalnego wg. Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej:

- prowadzi wspólnie z innymi nauczycielami zajęcia edukacyjne oraz wspólnie z innymi nauczycielami, specjalistami i wychowawcami grup wychowawczych realizuje zintegrowane działania i zajęcia określone w programie;
- prowadzi wspólnie z innymi nauczycielami, specjalistami i wychowawcami grup wychowawczych pracę wychowawczą z uczniami niepełnosprawnymi, niedostosowanymi społecznie oraz zagrożonymi niedostosowaniem społecznym;
- uczestniczy, w miarę potrzeb, w zajęciach edukacyjnych prowadzonych przez innych nauczycieli oraz w zintegrowanych działaniach i zajęciach, określonych w programie, realizowanych przez nauczycieli, specjalistów i wychowawców grup wychowawczych;
- udziela pomocy nauczycielom prowadzącym zajęcia edukacyjne oraz nauczycielom, specjalistom i wychowawcom grup wychowawczych realizującym zintegrowane działania i zajęcia, określone w programie, w doborze form i metod pracy z uczniami niepełnosprawnymi, niedostosowanymi społecznie oraz zagrożonymi niedostosowaniem społecznym;
- przygotowuje wraz z zespołem psychologiczno – pedeagogicznym Wielospecjalistyczną Ocenę Poziomu Funkcjonowania Ucznia, Indywidualny Program Edukacyjno – Terapeutyczny oraz jego ewaluację;
- koordynuje realizację zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego;
- współorganizuje proces kształcenia oraz pracę specjalistów.

Pedagog specjalny proponuje działania wspierające rodziców ucznia (grupy wsparcia, warsztaty, prowadzenie zeszytu współpracy), określa na spotkaniu zespołu specjalistów zakres współdziałania z instytucjami np. poradniami psychologiczno- pedagogicznymi, specjalistycznymi, organizacjami pozarządowymi, placówkami kształcenia specjalnego ze wskazaniem ich zakresu (wspólne ustalenia dotyczące ujednolicenia oddziaływań edukacyjno-rozwojowych (szkoła – dom), buduje integrację zespołową wszystkich, którzy są zaangażowani w proces kształcenia specjalnego, mając na uwadze zarówno oddział, w którym przebywa na co dzień uczeń, jak i całą szkołę poprzez:
- stworzenie sieci wzajemnego wsparcia,
- budowanie postawy rozumienia, wzajemnego szacunku

 

pedagog-specjalny-1-724x1024

 

DRODZY RODZICE!

 

Jako pedag, pracuję w szkole z waszym dzieckiem, starając się w jak najlepszy sposób stymulować jego rozwój psychofizyczny.

Mam możliwość kontroli jego postępów i określania zakresu koniecznych ćwiczeń do wykonania.

Istotne w pracy z dzieckiem jest to, by nie ćwiczyło zbyt długo, ale żeby pracowało systematycznie.

Dlatego liczę na Waszą współpracę, gdyż jako rodzice macie mnóstwo możliwości i okazji do zainicjowania domowych lekcji-treningów.

Spróbujcie poświęcić swemu dziecku 15 minut dziennie (codziennie) na wspólne gry i zabawy.

 

standardy ochrony małoletnich plakat

  

Ważne adresy i telefony pod którymi można uzyskać fachową pomoc pedagogiczno-psychologiczną

  • Centrum Interwencji Kryzysowej
    (wsparcie dla osób doświadczających przemocy w rodzinie)

ul. Graniczna 1

Tel. 062 7677264

 

  • Punkt Konsultacyjny dla Osób Doświadczających Przemocy w Rodzinie Alkoholowej i Osób Uzależnionych

ul. Śródmiejska 23

Tel. 62 7572469

  • KARAN
    (terapia osób uzależnionych od narkotyków, grupy wsparcia dla dzieci z rodzin z problemem alkoholowym)

ul. Graniczna 1,  tel. 62 7642260

Pogotowie narkotykowe,  tel. 62 7655555

Bezpłatna infolinia: 0 800 120 289

Antynarkotykowa poradnia internetowa

https://www.narkomania.org.pl/

 

  • Poradnia Terapii Uzależnienia i Współuzależnienia
    (terapia dla osób uzależnionych od alkoholu i narkotyków oraz grupy wsparcia dla rodzin z problemem alkoholowym)

ul. Lipowa 6

tel. 062 7672057

 

  • Pomarańczowa linia - punkt konsultacyjny dla rodziców, których dzieci piją alkohol
    ul. Graniczna 1

Tel. 062 767 72 62

 

  • Pogotowie dziecięce - przemoc

Tel. 062 765 55 98

 

  • Poradnia Psychologiczno Pedagogiczna
    ul. H. Sawickiej 3

Tel. 062 7640000

 

  • Policyjny program wspomagania ofiar przestępstw

Tel. bezpłatny 0 800 142 555

 

  • Cyber przemoc

bezpłatny tel. 0 800 100 100

 

116 111 - bezpłatny Telefon Zaufania dla Dzieci i Młodzieży!

 

 Co robić, gdy dziecko przechodzi kryzys psychiczny?

Co robić, gdy dziecko przechodzi kryzys psychiczny?

Na kanale YouTube Akademia NFZ, dr n. med. Aleksandra Lewandowska, konsultant krajowa w dziedzinie psychiatrii dzieci i młodzieży, dzieli się praktycznymi wskazówkami, jak rozpoznać kryzys psychiczny i jak skutecznie pomóc swojemu dziecku.
Film odpowiada na kluczowe pytania:
⦁ Jak odróżnić kryzys psychiczny od typowych zachowań w okresie dojrzewania?
⦁ Kiedy i gdzie szukać pomocy specjalistycznej?
⦁ Na czym polega pomoc w „czterech zetkach"?
⦁ Jak budować zdrowe relacje z dzieckiem, aby wspierać jego zdrowie psychiczne?
 Zobacz film: Co robić, gdy dziecko przechodzi kryzys psychiczny?
Gdzie szukać pomocy?

 

 

Nasza szkoła - film promocyjny E-dziennik Inne druki i dokumenty Archiwum Gielda pracy ePUAP BIP Ministerstwo Edukacji Narodowej Kuratorium Oświaty OKE Poznań ODN Kalisz
Dzwonki
Godz. 0
6:45
7:45
Godz. 1
8:00
8:45
Godz. 2
8:55
9:40
Godz. 3
9:50
10:35
Godz. 4
10:45
11:30
Godz. 5
11:50
12:35
Godz. 6
12:50
13:35
Godz. 7
13:45
14:30
Godz. 8
14:40
15:25
Godz. 9
15:35
16:20
Nadchodzące wydarzenia

21.11.2025 godz. 0:00

Dzień Życzliwości

16.02.2026 godz. 0:00

Ferie zimowe

Zobacz pozostałe wydarzenia >