Samorząd Uczniowski
W roku szkolnym 2023/2024 zadania Samorządu Uczniowskiego będą realizowane pod hasłem „Aktywnie, zdrowo i kolorowo w Piętnastce”.
Wychodząc na przeciw naszym potrzebom i oczekiwaniom stworzyliśmy projekt pod nazwą „Moja rodzina i ja”, który zostanie podsumowany 23 maja 2024 roku podczas wspólnego wieczoru pt. „BO W RODZINIE JEST SIŁA, BO W RODZINIE JEST MOC !!!” , zorganizowanego z okazji Światowego Dnia Rodziny.
Samorząd Uczniowski to ważny organ naszej szkoły, który daje uczniom realną możliwość uczestniczenia w jej życiu i wpływu na jej funkcjonowanie. Działalność Samorządu Uczniowskiego jest lekcją demokracji, samorządności i stanowi jedną z ważniejszych spraw w procesie wychowania w naszej szkole.
Celem projektu jest:
a) promowanie wartości rodziny jako naturalnego środowiska wychowawczego,
b) poznawanie korzeni własnej rodziny i relacji panujących między jej członkami,
c) kształtowanie świadomości przynależności i poczucia bycia członkiem swojej rodziny,
d) wdrażanie do uroczystego przeżywania i świętowania uroczystości rodzinnych,
e) promocja zdrowego stylu życia oraz upowszechnianie i propagowanie aktywności fizycznej wśród uczniów, rodziców, nauczycieli,
f) pobudzanie i rozwijanie zainteresowań uczniów związanych ze zdrowym odżywianiem oraz dbałość o swoje ciało,
g) wzmacnianie współpracy pomiędzy uczniami, rodzicami i nauczycielami,
h) promowanie zdrowego stylu życia we własnym środowisku możliwymi formami i metodami,
i) aktywizowanie do podejmowania działań na rzecz członków rodziny i szkoły,
j) integracja wokół wspólnych działań.
W związku z tym projektem i hasłem roku wspólnie z Radą Rodziców zakupiliśmy dla poszczególnych klas ( sfinansowane przez rodziców i RR) kolorowe koszulki, których kolory zostały losowo przyporządkowane poszczególnym klasom. W każdy poniedziałek (oprócz dni apeli szkolnych) uczniowie będą nosili koszulki, które pozostaną z nimi w kolejnych latach.
Dzięki temu w naszej szkole poniedziałki będą dniem kolorowym, zachęcającym do uśmiechu, życzliwości, a w okresie jesienno – zimowym kolory: czerwieni, zieleni, pomarańczy, niebieskiego, zielonego będą motywowały do aktywności fizycznej i umysłowej. Społeczność uczniowska będzie realizowała zadania zaproponowane przez poszczególne klasy na dany miesiąc z dziedziny artystycznej, sportowej, polonistycznej, przyrodniczej czy promującej aktywność fizyczną i zdrowy styl życia. Każdy uczeń będzie miał możliwość zaprezentowania swoich zainteresowań, pasji na forum szkoły i zmierzyć się z koleżankami i kolegami z innych klas.
Sprawozdanie z podejmowanych działań będzie opisywane systematycznie na stronie internetowej szkoły.
Uwieńczeniem i zarazem podsumowaniem projektu będzie koncert w miesiącu maju, w którym udział weźmie cała społeczność szkolna wraz z rodzicami.
„Wspólne kolędowanie”
Czas Świąt Bożego Narodzenia to wyjątkowy okres w roku przepełniony radością i miłością. To okazja do wspólnego kolędowania.
W czwartek 21 grudnia 2023 r. uczniowie z klas I-VIII zebrali się w sali gimnastycznej na świątecznym kolędowaniu. Wszyscy z klas I-VIII zaprezentowali kolędę, wylosowaną podczas apelu wychowawczego w dniu 4 grudnia Razem z nami zaśpiewali rodzice, którzy przyjęli nasze zaproszenie. Kolędowanie odbyło się w ramach realizacji projektu SU „Moja rodzina i ja”. Szkoła rozbrzmiała dźwiękami najpiękniejszych kolęd. Występy uczniów z rodzicami zakończyły życzenia pani dyrektor Beaty Knop skierowane do nauczycieli, uczniów i ich rodziców oraz wspólne zaśpiewanie kolędy „Bóg się rodzi” nazywaną czasem królową polskich kolęd . Pomysłodawczynią „Wspólnego kolędowania” była p. Małgorzata Marcinkowska.
Wyrazy podziękowania kierujemy wszystkim rodzicom, którzy przyjęli zaproszenie na „Wspólne kolędowanie”, które na długo zapadnie w pamięci całej społeczności szkolnej.
Apel wychowawczy – podsumowanie wyników zadań w ramach projektu „Moja rodzina i ja”
W dniu 4 grudnia odbył się apel wychowawczy dla klas 1-8 na którym ogłoszono wyniki konkursów w ramach projektu Samorządu Uczniowskiego „Moja rodzina i ja”. Pani Agnieszka Waszak wręczyła dyplomy uczniom z klas 4 – 8 za zajęcie miejsc w konkursie, którego była organizatorką pod nazwą „Pamiątka rodzinna”. Pani Krystyna Birska była inicjatorem konkursu plastycznego, w którym uczniowie z klas 1 – 3 wykonywali we współpracy z członkami rodzin „Pomarańczowe stworki – potworki”. Uczniowie biorący udział w konkurencjach zaskoczyli jurorów pomysłowością, kreatywnością. Społeczność uczniowska z klas młodszych twórczo spędziła czas z członkami rodziny podczas wykonywania „Pomarańczowych stworków – potworków. Z wielkim zaciekawieniem uczniowie słuchali wyników konkursu na Miss i mistera życzliwości, który ogłosiła pani Patrycja Wolniaczyk. W głosowaniu brali udział uczniowie z klas 1 – 8.
Wyniki: miss życzliwości w klasach 1 – 3: Alicja Soinska kl. I; mister – Timur Tsoy kl. 3b
miss życzliwości w klasach 4 – 8: Iga Matysiak kl. 7a, mister – Marek Kasperczak kl. 6
Samorząd Uczniowski Gratuluje wszystkim laureatom !
Szkolny konkurs „Pamiątka rodzinna” realizowany w ramach projektu szkolnego „Moja rodzina i ja” rozstrzygnięty! Dziękujemy za wzięcie udziału i gratulujemy wygranych.
I miejsce zdobyli ex aequo: Maria Pokojowczyk z klasy 4a za opis skrzyni po pradziadkach i jej zawartości oraz Mateusz Kuświk z klasy 4a za zaprezentowanie 180-letniego talerza z fajansu.
II miejsce Jan Bartoszek, klasa 4a, za opis cukiernicy po prababci i pamiątkowego obrazka świętego z książeczki do modlitwy.
III miejsce Tomasz Pawlak, klasa 4a, za przedstawienie atlasu z poprzedniego wieku, kiedy Polska miała zupełnie inne granice.
Wyróżnienie powędrowało do Wiktorii Dziergwy z klasy 5a za opis orderu babci i Mikołaja Kuświka z klasy 7a za przedstawienie ręcznie robionej starej papierowej ozdoby na choinkę po pradziadku.
Wyniki konkursu „Pomarańczowe stworki – potworki”
W listopadzie br. w naszej szkole odbył się konkurs dla uczniów klas 1-3, w którym prace dzieci wykonywały we współpracy z członkami rodzin. Inicjatywa odbyła się w ramach szkolnego projektu „Moja rodzina i ja”.
W konkursie wzięło udział 18 prac.
Wszystkie prace były bardzo ciekawe. Jury nie miało łatwego zadania. Przy ocenie wzięto pod uwagę głównie trud włożony w wykonanie stworka, pomysłowość i walory estetyczne.
1 miejsce:
Adrianna Busz klasa 1
Michalina Kowalska klasa 2
Alicja Trzepacz klasa 2
2 miejsce:
Jakub Pawlak klasa 1
Wiktoria Suwała klasa 1
Gabriel Tomasiak klasa 1
3 miejsce:
Karolina Andrzejak klasa 3b
Wojciech Gmyrek klasa 1
Cyprian Mech klasa 3b
Wyróżnienia:
Anna Durajczyk klasa 3b
Emilia Szafran klasa 1
Nataniel Tomasiak klasa 3b
W konkursie udział wzięli również:
Miłosz Sadowski kl. 1, Wojciech Gmyrek kl. 1, Helena Dziardziel kl.2, Michał Kasperczak kl.2, Gabriela Sikorska kl. 3a, Helena Namysł kl. 3b.
Zdjęcia nagrodzonych prac zamieszczone są w zakładce "Aktualności"
Gratulujemy pomysłowości wszystkim uczestnikom konkursu!!!
Andrzejkowo, kolorowo i tanecznie
Dzień 30 listopada w naszej szkole przebiegał pod hasłem „zaczarowany świat magii i wróżb”.
Samorząd Uczniowski zorganizował zabawy związane z obchodami andrzejek w naszej szkole dla klas 1 - 8. Każdy uczestnik andrzejkowych szaleństw z niecierpliwością przekłuwał papierowe serce, aby odczytać imię swojej sympatii, losował magiczne bileciki z nazwami zawodów przyszłości, szukał swojej szczęśliwej liczby, poznawał znaczenie swojego ulubionego koloru kub znaku z zodiaku. Katalog wróżb był obszerny i bogaty, a każdy pragnął wywróżyć sobie coś wyjątkowego. Zakończeniem szaleństw andrzejkowych były wspólne tańce w rytm belgijki, makareny.
Według dawnych wierzeń, noc świętego Andrzeja miała moc magiczną, pozwalającą zerknąć przez ramię w przyszłość. Dzisiaj Andrzejki to przede wszystkim zabawa. Mało kto wierzy w moc wróżb, które współcześnie przybrały formę dodatku do tanecznych zabaw. Są jednak tacy, dla których andrzejkowe wróżby to przede wszystkim tradycja. Zabawy i wróżby andrzejkowe odbywają się niemal w całej Europie. Jedna z legend głosi, że zapoczątkowały je praktyki stosowane w starożytnej Grecji. Dzień ten przypada na końcu lub na początku roku liturgicznego. Andrzejki są specjalną okazją do zorganizowania ostatnich hucznych zabaw przed rozpoczynającym się adwentem.
Warto wspomnieć, że z andrzejkami wiążą się nie tylko wróżby, ale również ludowe przysłowia. Jedno z nich szczególnie pasowało do panującej tego dnia pogody za oknem: „Gdy święty Andrzej ze śniegiem bieży, sto dni śnieg na polu leży”. Czy przepowiednia się sprawdzi? Zobaczymy…
Zdjęcia z tego dnia zamieszczone są w zakładce "Aktualności".
Ogólnie zadaniem Samorządu Szkolnego jest:
· Reprezentowanie całej społeczności uczniowskiej szkoły.
· Przygotowanie i prowadzenie na bieżąco tablicy informacyjnej Samorządu Uczniowskiego.
· Pobudzanie i organizowanie różnych form aktywności uczniów w porozumieniu z Radą Pedagogiczną i Dyrekcją Szkoły.
· Tworzenie warunków samorządności, partnerstwa, demokratycznych form współżycia i współodpowiedzialności za funkcjonowanie szkoły.
· Praca na rzecz innych i pomoc potrzebującym.
· Organizowanie konkursów oraz różnorodnych akcji na terenie szkoły.
· Organizacja dyskotek i zabaw szkolnych.
· Przygotowanie pocztu sztandarowego, który reprezentuje społeczność uczniowską na uroczystościach szkolnych i państwowych.
· Dbanie o porządek w budynku szkoły i wokół niej.
Swą coroczną działalność rozpoczynamy od przeprowadzenia demokratycznych wyborów władz samorządowych. Kandydatami są przedstawiciele z każdej klasy od IV do VIII. Wybory odbywają się w czerwcu każdego roku, kiedy to uczniowie głosują na przedstawicieli oraz opiekunów.
Po wyborach samorządu przedstawiciele społeczności uczniowskiej współuczestniczą w tworzeniu planu rocznego, podają swoje propozycje zadań, uroczystości, akcji i działań.
Plan pracy samorządu jest oparty o główne założenia Rocznego Planu Pracy Szkoły, a jej zadania są ściśle związane z priorytetem na dany rok szkolny.
Opiekunem Samorządu Uczniowskiego działającego w Szkole Podstawowej nr 15 im Szarych Szeregów w Kaliszu została p. Joanna Kasperczak i p. Honorata Skrzybalska.
W skład Samorządu Uczniowskiego weszli:
Przewodnicząca: Maja Żubertowska klasa 7a
Zastępca: Tomasz Pawlak klasa 4a
Sekretarz: Marek Kasperczak klasa 6a
Sprawy Organizacyjne:
Julia Jamroziak, Julia Plewińska, Gabriela Zawadzka
Sekcja edukacyjna ( przeprowadzają zajęcia dla klas młodszych o bezpieczeństwie przed feriami i wakacjami) :
Lena Duchatkiewicz, Amelia Ciechanowska, Iga Matysiak, Lena Mikołajczyk
Sekcja dekoracyjna (gazetka, dekoracje korytarzy):
Lena Balcerzak, Zuzanna Kołodziejczyk, Julia Ambrożak, Wiktoria Dziergwa
Sekcja porządkowa ( pomoc przy organizacji akademii):
Karol Kaźmierczak, Filip Gruszka, Krzysztof Biernat
Sprawy organizacyjne:
CELE:
· Bezpieczne i odpowiedzialne korzystanie z zasobów dostępnych w sieci,
· Realizacja zadań związanych z profilaktyką uzależnień,
· Stworzenie uczniom warunków do aktywności społecznej, kulturalnej,
· Tworzenie przyjaznej atmosfery w szkole,
· Wyzwolenie zdolności organizacyjnych, kierowniczych,
· Poznanie własnego regionu i kultywowanie pamięci o świętach narodowych, szkolnych.
ZADANIA:
· Włączenie w działalność SU całej społeczności uczniowskiej;
· Dbanie o przyjazną, bezpieczną i zdrową atmosferę w szkole;
· Organizowanie imprez kulturalnych, prozdrowotnych i rozrywkowych;
· Przygotowanie akademii szkolnych, apeli wychowawczych, uroczystości;
· Koordynowanie pracami związanymi z wypełnianiem zadań przyjętych przez poszczególne klasy.
Poczet sztandarowy Szkoły Podstawowej nr 15 im Szarych Szeregów w Kaliszu
Sztandarem opiekuje się poczet sztandarowy (3 osoby) wybrane spośród zaproponowanych przez radę pedagogiczną uczniów. Obok zasadniczego składu wybrany został skład „rezerwowy”. Sztandar uczestniczy w najważniejszych uroczystościach szkolnych, poza szkołą na zaproszenie innych szkół i instytucji oraz w uroczystościach państwowych i regionalnych.
Skład pocztu sztandarowego na rok szkolny 2023/2024
Chorąży:
Alan Przybyła
Kuświk Mikołaj
Skiba Szymon
Asysta I:
Patrycja Kobza,
Gabriela Sikora
Asysta II:
Lena Mikołajczyk
Iga Matysiak