Doradztwo zawodowe
WEWNĄTRZSZKOLNY SYSTEM DORADZTWA ZAWODOWEGO
Rok szkolny 2024/2025
Rekrutacja do szkół ponadpodstawowych 2025/2026
Barometr zawodów
Sprawdź orientacyjną liczbę punktów, które możesz uzyskać podczas rekrutacji do szkoły średniej.
Mapa karier
Centrum Wsparcia Rzemiosła Dualnego i Zawodowego w Kaliszu
TERMINY POSTĘPOWANIA REKRUTACYJNEGO I POSTĘPOWANIA UZUPEŁNIAJĄCEGO, W TYM TERMINY SKŁADANIA DOKUMENTÓW DO KLAS PIERWSZYCH PUBLICZNYCH SZKÓŁ PONADPODSTAWOWYCH I KLAS WSTĘPNYCH, O KTÓRYCH MOWA W ART. 25 UST. 3 USTAWY PRAWO OŚWIATOWE, Z WYJĄTKIEM SZKÓŁ POLICEALNYCH, BRANŻOWYCH SZKÓŁ II STOPNIA ORAZ SZKÓŁ DLA DOROSŁYCH NA ROK SZKOLNY 2025/2026
Dla kandydatów Szkół Ponadpodstawowych na rok szkolny 2025/2026 Oferta szkół
III Liceum Ogólnokształcące im. M. Kopernika w Kaliszu
II Liceum Ogólnokształcące im. T. Kościuszki w Kaliszu
I Liceum Ogólnokształcące im. A. Asnyka w Kaliszu
Rekrutacja do I LO im. Adama Asnyka
Technikum im. św. Józefa w Kaliszu
OFERTA EDUKACYJNA
Absolwenci szkoły podstawowej, którzy będą chcieli kontynuować edukację w naszej szkole, mają do wyboru 6 zawodów dostępnych w ofercie kształcenia na rok szkolny 2024/2025
TECHNIK INFORMATYK
TECHNIK PROGRAMISTA
TECHNIK FOTOGRAFII I MULTIMEDIÓW
TECHNIK TECHNOLOGII DREWNA
TECHNIK MECHATRONIK
TECHNIK GRAFIKI I POLIGRAFII CYFROWEJ
TECHNIK TECHOLOGII DREWNA
Technik technologii drewna wychodzi naprzeciw nowym technologiom. Szczególną uwagę pragniemy zwrócić na przygotowanie uczniów do projektowania mebli w technologiach komputerowych oraz do programowania i obsługi obrabiarek CNC. Technik technologii drewna potrafi organizować i prowadzić procesy przetwarzania drewna, projektować wyroby z drewna, wykonuje wyroby z drewna i materiałów drewnopochodnych, zajmuje się naprawą, renowacją i konserwacją wyrobów stolarskich, prowadzi nadzór nad procesami produkcyjnymi.
Absolwenci mogą podjąć pracę w zakładach: przemysłu meblarskiego, renowacji mebli, stolarki budowlanej, przemysłu tartacznego, ośrodkach projektowania i marketingu wyrobów z drewna, a także samodzielnie prowadzić działalność gospodarczą lub podjąć dalszą naukę na Wydziale Technologii Drewna.
Kwalifikacje wyodrębnione w zawodzie technik technologii drewna:
- wytwarzanie wyrobów stolarskich (wykonywanie wyrobów z drewna i tworzyw drzewnych, wykonywanie napraw, renowacji i konserwacji wyrobów stolarskich),
- organizacja i prowadzenie procesów przetwarzania drewna (planowanie procesów technologicznych przetwarzania drewna, monitorowanie przebiegu procesów przetwarzania drewna).
TECHNIK MECHATRONIK
Technik mechatronik to atrakcyjny zawód dający możliwość zdobycia ciekawej pracy. Mechatronikę w latach 70. wprowadzili Japończycy do opisu zastosowania elektroniki i techniki komputerowej do terowania urządzeniami mechanicznymi. Mechatronik to osoba, która umie projektować i obsługiwać nowoczesne urządzenia i linie produkcyjne.
Mechatronicy mają możliwość podjęcia pracy w zakładach produkcyjnych o zautomatyzowanym i zrobotyzowanym cyklu wytwarzania, zakładach zajmujących się projektowaniem, serwisem, naprawą urządzeń mechatronicznych, biurach projektowych, firmach logistycznych zajmujących się dystrybucją materiałów, narzędzi, sprzętu, maszyn i systemu oraz ich wyposażenia.
W trakcie nauki w technikum zdobędziesz wiedzę i umiejętności w zakresie:
- montażu urządzeń i systemów mechatronicznych,
- eksploatacji urządzeń i systemów mechatronicznych,
- projektowania i programowania urządzeń i systemów mechatronicznych, w szczególności obrabiarki sterowane numerycznie.
TECHNIK PROGRAMISTA
Technik programista to nowy zawód, który wprowadziliśmy do oferty kształcenia w roku szkolnym 2020/2021. Został on przygotowany w 2019 roku przez Ministerstwo Edukacji Narodowej z myślą o ogromnym zapotrzebowaniu na rynku pracy. Najogólniej można napisać, że programista to osoba, która tworzy programy komputerowe w pewnym języku programowania i nadzoruje proces ich wdrażania.
Absolwenci mogą podejmować pracę jako programiści w przedsiębiorstwach zajmujących się projektowaniem, tworzeniem i obsługą systemów informatycznych. Będą cenionymi specjalistami w firmach zajmujących się hostingiem oraz projektowaniem, tworzeniem i administracją witryn internetowych, technologiami webowymi, aplikacjami internetowymi, mobilnymi oraz desktopowymi.
Podczas kształcenia w zawodzie technika programisty, będziemy kształcili w dwóch kwalifikacjach (dwóch dziedzinach programowania):
- INF.03. Tworzenie i administrowanie stronami i aplikacjami internetowymi oraz bazami danych. Na zajęciach uczniowie będą poznawali podstawy programowania, aby w dalszej części kształcenia zająć się programowaniem webowym – od tworzenia stron i aplikacji internetowych aż po bazy danych, a także tworzenie systemów CMS.
- INF.04. Projektowanie, programowanie i testowanie aplikacji. Tutaj nauka będzie skoncentrowana wokół zaawansowanych aplikacji webowych, desktopowych i mobilnych.
TECHNIK INFORMATYK
Technik informatyk to zawód ciekawy, pozwalający realizować zainteresowania młodych ludzi związane ze sprzętem i systemami komputerowymi. Poprzez jego szeroki profil kształcenia, uczniowie mogą pogłębiać wiedzę informatyczną nie tylko z zakresu sprzętu i sieci, ale również w dziedzinie programowania. Jest to zawód bardzo poszukiwany na rynku pracy.
Absolwenci kształcący się jako technicy informatycy mają możliwość zatrudniania w przedsiębiorstwach serwisujących sprzęt komputerowych, zajmujących się tworzeniem i monitorowaniem sieci komputerowych. Mogą podejmować pracę jako programiści technologii webowych w zakresie tworzenia stron i aplikacji internetowych a także baz danych. Absolwenci mogą podejmować pracę nie tylko w firmach specjalizujących się w usługach informatycznych, ale także we wszystkich gałęziach gospodarki, w których mają zastosowanie komputery.
Podczas kształcenia w zawodzie technik informatyk, kształcimy w zakresie dwóch kwalifikacji :
- INF.02. Administracja i eksploatacja systemów komputerowych, urządzeń peryferyjnych i lokalnych sieci komputerowych. Na zajęciach zarządzamy systemami operacyjnymi Windows i Linux, jako klient i serwer. Uczniowie poznają budowę urządzeń komputerowych, wraz z zasadami ich konfiguracji i napraw. Kwalifikacja obejmuje ponadto montaż i konfigurację sieci komputerowych oraz konfigurację urządzeń sieciowych.
- INF.03. Tworzenie i administrowanie stronami i aplikacjami internetowymi oraz bazami danych. Na zajęciach uczniowie będą poznawali podstawy programowania, aby w dalszej części kształcenia zająć się programowaniem webowym – od tworzenia stron i aplikacji internetowych aż po bazy danych, a także tworzenie systemów CMS.
Uwaga! Dodatkowe zajęcia z programowania.
TECHNIK FOTOGRAFII I MULTIMEDIÓW
Technik fotografii i multimediów to specjalista zajmujący się fotografowaniem i realizacją projektów multimedialnych. Zajmuje się optycznym obrazowaniem wszelkiego rodzaju obiektów i utrwalaniem ich metodami cyfrowymi i chemicznymi. W trakcie nauki uczniowie poznają zagadnienia z cyfrowej rejestracji i obróbki obrazu fotograficznego i wideo, cyfrowego tworzenia i obróbki dźwięku, tworzenia animacji i projektowania 3D. Kształcenie w zawodzie technik fotografii i multimediów jest szerokoprofilowe, przygotowuje specjalistów w dziedzinie zaawansowanej pracy z multimediami i reklamą, które wykorzystują rożne formy informacji i różne formy jej przekazu, od fotografii, poprzez dźwięk, film i animacje, modele 3D, a także publikacje internetowe i wydruki mało i wielkoformatowe. Uczniowie w trakcie nauki mają możliwość nawiązywania kontaktów z pracodawcami współpracującymi ze szkołą i podejmowania pracy zarobkowej. Absolwenci kierunku technik fotografii i multimediów, mogą kontynuować naukę na studiach wyższych na kierunkach związanych z grafiką komputerową, fotografią, multimediami, projektowaniem graficznym, reklamą i dziennikarstwem.
Przyszłe miejsca pracy dla technika fotografii i multimediów to:
- laboratoria fotograficzne usługowe, profesjonalne, przemysł fotooptyczny i optyczny,
- wydawnictwa i drukarnie, przemysł optoelektroniczny, komputerowy i informatyczny,
- telewizja i wytwórnie filmowe,
- studia nagrań,
- agencje reklamowe – m.in. przy projektowaniu materiałów drukowanych, projektowaniu reklamy zewnętrznej, opracowywaniu animacji, klipów filmowych oraz prezentacji,
- studia graficzne, filmowe, telewizyjne, studia fotografii cyfrowej,
- obsługa Internetu i projektowanie witryn i aplikacji WWW,
- fotoreporter w agencjach prasowych, wydawnictwach gazet i czasopism,
- laboratoria naukowo-badawcze, kryminalistyczne, medyczne, archeologiczne, geologiczne,
- ośrodki historyczne, archiwa, muzea,
- technik fotografii i multimediów może również prowadzić własną działalność gospodarczą w zakresie uzyskanych kwalifikacji zawodowych.
W zawodzie technik fotografii i multimediów realizowane są dwie kwalifikacje:
- AU.23. Rejestracja, obróbka i publikacja obrazu,
- AU.28. Realizacja projektów multimedialnych.
TECHNIK ROBOTYK
Specjaliści z tego zakresu poszukiwani są do obsługi, instalowania, programowania, serwisowania i utrzymania robotów przemysłowych i układów automatyki przemysłowej. Ucząc się w szkole, która blisko współpracuje z przemysłem, szybciej niż inni zdobędziesz dobrą pracę. Zakres wiedzy to:
- obsługa i programowanie robotów przemysłowych,
- eksploatacja i programowanie systemów zrobotyzowanych,
- posługiwanie sie programami CAD/CAM
- posługiwanie się dokumentacją techniczną oraz narzędziami pomiarowymi,
programowanie sterowników PLC i panel HMI do obsługi stanowisk zrobotyzowanych
- uruchamianie i obsługa układów mechanicznych i elektronicznych robotów,
- tworzenie układów współpracy między robotami, projektowanie linii produkcyjnej obsługiwanej przez roboty przemysłowe.
TECHNIK GRAFIKI I POLIGRAFII CYFROWEJ
Technik grafiki i poligrafii cyfrowej (technik cyfrowych procesów graficznych) to zawód związany z projektowaniem oraz drukowaniem i przygotowaniem materiałów do druku. Każdy uczeń ma możliwość pracy na profesjonalnym oprogramowaniu firmy Adobe w skład, którego wchodzą takie programy jak: Photoshop, Indesing, Ilustrator, Acrobat, Premiero Pro i wiele innych. Dodatkowo uczniowie mają do dyspozycji oprogramowanie Autodesk 3D i rysunku technicznego. Szkoła udostępnia możliwość korzystania z oprogramowania uczniom również w domu. W naszych pracowniach nauczymy Cię:
- projektowania ulotek, folderów, plakatów, bilbordów, animacji, stron internetowych, banerów, książek,
- obsługi drukarek cyfrowych, ploterów tnących, drukujących, skanerów, drukarek 3d,
- budowanie elementów graficznych dla stron internetowych, programów komputerowych i aplikacji mobilnych.
Po zdobyciu kwalifikacji możesz pracować w agencjach reklamowych, drukarniach, prasie, telewizji i wydawnictwach.
Zespół Szkół Ekonomicznych w Kaliszu
Zespół Szkół Samochodowych w Kaliszu
Zespół Szkół Techniczno-Eletronicznych Technikum Nr 4 w Zespole Szkół Techniczno-Elektronicznych w Kaliszu im. ks. Józefa Sieradzana .
Oferta
IV Liceum Ogólnokształcące im. Ignacego Jana Paderewskiego w Kaliszu
V Liceum Ogólnokształcące im. Jana Sobieskiego w Kaliszu
V Liceum Ogólnokształcące im. Jana III Sobieskiego w Kaliszu
Liceum Sztuk Plastycznych im. T. Kulisiewicza
Liceum Sztuk Plastycznych im. T. Kulisiewicza w Kaliszu
Zespół Szkół Ponadpodstawowych w Kaliszu
https://www.zspp.kalisz.pl/
NOWOŚĆ!!! Technik architektury krajobrazu z innowacją florystyczną
Człowiek coraz bardziej docenia obecność przyrody w codziennym życiu. Kontakt z przyrodą jest szalenie ważny zwłaszcza w przestrzeni miejskiej, gdzie zmęczeni zgiełkiem poszukujemy spokoju wśród ciszy parków i skwerów.
Zadaniem architekta krajobrazu jest połączenie budownictwa z otoczeniem wykorzystując rośliny, wodę, ukształtowanie terenu, oświetlenie i elementy architektoniczne. Ucząc się w naszej szkole zdobędziesz kompleksową wiedzę i umiejętności w zakresie opracowywania i realizacji projektów terenów zieleni ogrodów, parków, zieleńców, krajobrazu otwartego, ciągów komunikacyjnych, zieleni osiedlowej, obiektów historycznych i pamiątkowych oraz reprezentacyjnych.
Absolwent naszego kierunku posiada umiejętności stosowania, sadzenia i pielęgnacji roślinności zielnej i drzewiastej, potrafi posługiwać się sprzętem ogrodniczym służącym do tego celu. Uczniowie nabywają umiejętności związane z projektowaniem i wykonywaniem małej architektury ogrodowej – nawierzchni, altan, pergoli, trejaży, schodów, ogrodzeń, tarasów itp. Przygotowujemy młodzież do pracy we własnej firmie lub w dużym przedsiębiorstwie, uczymy prowadzenia uproszczonej rachunkowości, kosztorysowania i zasad marketingu w działalności związanej z architekturą krajobrazu.
W ramach praktyk zawodowych współpracujemy z firmami zajmującymi się zielenią miejską w Kaliszu, dużymi centrami handlowymi – Leroy Merlin, Castorama, kwiaciarniami i szkółkami drzew i krzewów ozdobnych – Zymon w Tłokini Wielkiej, możliwa jest również współpraca międzynarodowa. Kształcenie odbywa się w dobrze wyposażonych pracowniach z przedmiotów ogólnych i zawodowych, posiadamy pracownię multimedialną, w której powstają projekty zieleni w programach graficznych – Gardenphilia Designer czy Skechup.
Architekt krajobrazu jest artystą ze ścisłym umysłem, bo nie sposób wyobrazić sobie projektowania bez pomiarów i obliczeń, jest przyrodnikiem, któremu leży na sercu poszanowanie praw natury i wyeksponowanie jej piękna, oraz jest społecznikiem, który zaspokaja potrzeby człowieka w zakresie kontaktu z przyrodą. W Polsce coraz bardziej docenia się obecność zieleni wokół nas i życie zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju.
Innowacja florystyczna, którą proponujemy naszym uczniom poszerzy ich zainteresowania artystyczno-przyrodnicze, zwiększy konkurencyjność na rynku pracy, i rozwinie umiejętności plastyczne związane z wykonywaniem kompozycji roślinnych – bukietów okolicznościowych, ślubnych, komunijnych, funeralnych, dekoracji z kwiatów doniczkowych, sztucznych i suchych, dekoracji bożonarodzeniowych, wielkanocnych, jesiennych i wiosennych itp.
Technik budownictwa ma szczególne zadanie w rozwoju gospodarczym kraju. Wymaga ciągłego wzmocnienia zawodowego przez systematyczną naukę poznając nowości z zakresu postępu technologicznego, krajowego i zagranicznego, stosowania nowych materiałów budowlanych, nowych konstrukcji i technologii. Technikum budowlane było i jest fundamentalnym kierunkiem nauki w naszej szkole. W ostatnim czasie popyt na „budowlańców” znacznie wzrósł. Nie da się ukryć, że prawdziwi fachowcy, zwłaszcza w branży budowlanej są dzisiaj w cenie. Ucząc się w tym kierunku zdobywasz kompleksową wiedzę i umiejętność w zakresie budownictwa. Uczniowie mają możliwość: Kształcenie się w dobrze wyposażonych pracowniach do zajęć teoretycznych i praktycznych, z przedmiotów ogólnych i zawodowych, korzystania z pracowni multimedialnych i komputerowych, odbywania zajęć praktycznych i praktyk zawodowych w kraju i za granicą. Absolwent Technik Budownictwa posiada umiejętności: analizy i sporządzanie dokumentacji technicznej; planowania i organizacji pracy, kierowania zespołem ludzi; czytania oraz przygotowania dokumentacji technicznej; obsługa sprzętu mechanicznego i elektronarzędzi; prowadzenie dokumentacji budowy; zaopatrywania i rozliczania budowy; obsługi i wykorzystania komputerów w pracy zawodowej. Kształcenie w zawodzie technik budowlany odbywa się przy współpracy z firmami budowlanymi, zajmującymi się produkcją materiałów budowlanych, wykonawstwem, projektowaniem i kosztorysowaniem.
Przygotowanie zawodowe absolwenta teoretyczne i praktyczne pozwala na podjęcie pracy w: biurach projektowo-budowlanych; terenowych organizacjach administracji państwowej w zakresie budownictwa; własnych firmach budowlanych; przedsiębiorstwach zajmujących się produkcją i dystrybucją materiałów budowlanych.
Technik budownictwa KLASA MUNDUROWA Ukończenie szkoły o takim zawodzie otwiera drzwi kariery w Narodowych Siłach Rezerwowych, a to wiąże się z prestiżem, wieloma korzyściami i przywilejami. Profil łączy w sobie zdobywanie wiedzy z przedmiotów ogólnokształcących, zawodowych m.in. konstrukcji budowlanych, budownictwa, materiałów i zasobów budowlanych oraz teoretycznych i praktycznych zajęć z zakresu funkcjonowania służb mundurowych. W szkole oraz podczas wspólnych wyjść, czy reprezentowania klasy poza murami placówki, kadet będzie zobowiązany nosić mundur.
Uczniowie będą przygotowani do uczestnictwa w przedsięwzięciach obronnych, brać udział w zajęciach organizowanych
w jednostkach wojskowych, zdobędą wiedzę o siłach zbrojnych RP, regulaminach wojskowych, musztrze, wyjeżdżać na tzw. survivale („szkoły życia”), obozy sprawnościowe. Ponadto nasi podopieczni przejdą kursy: szkolenie strzeleckie, z zakresu pomocy przedmedycznej, logistyczny, dotyczące terenoznawstwa, sztuk walki, zdobędą także certyfikat Ratownika Medycznego
Technik Elektryk to profil który istnieje w naszej szkole od 1989 roku. Ucząc się na tym kierunku uczniowie zdobywają podstawowe wiadomości z zakresu elektrotechniki i elektroniki. Pięcioletnie Technikum kończy się zewnętrznym państwowym egzaminem potwierdzającym kwalifikacje zawodowe. Po zdaniu takiego egzaminu absolwent może starać się o wydanie EURO PASS - suplement. Większość absolwentów znajduje miejsce pracy na rynku lokalnym: w Pratt&Whitney, Energa - oddział w Kaliszu oraz w innych mniejszych zakładach, hurtowniach i sklepach przemysłowych.
Technik geodeta. Profil ten przygotowuje uczniów do wykonywania pomiarów sytuacyjno - wysokościowych w celu opracowania map o różnym przeznaczeniu, inwentaryzowania obiektów zagospodarowania terenu i sieci podziemnego uzbrojenia terenu. Także geodezyjna obsługa budowy wysokich budynków, wykonywanie rozgraniczeń, podziałów i scaleń nieruchomości może wchodzić w zakres jego pracy. Technik geodeta może być zatrudniony w geodezyjnych firmach państwowych i prywatnych oraz w jednostkach administracji rządowej i samorządowej na różnych stanowiskach jako wykonawca nieskomplikowanych prac geodezyjnych lub kierownik zespołu geodezyjno - kartograficznego.
NOWOŚĆ Technik informatyk KLASA MUNDUROWA kształci w zawodzie nie tylko informatycznym. Otwiera możliwość kariery w Narodowych Siłach Rezerwowych, która wiąże się z prestiżem oraz wieloma korzyściami i przywilejami. Profil ten łączy w sobie zdobywanie wiedzy z przedmiotów ogólnokształcących jak i zawodowych. Charakteryzuje się dużą uniwersalnością, a wyspecjalizowani informatycy pracują w przedsiębiorstwach gdzie wprowadzana jest technologia IT. Uczniowie uczęszczający do technikum informatycznego uczą się obsługi komputerów typu PC, posługując się gotowymi pakietami oprogramowania użytkowego i narzędziowego. Zgłębiają umiejętności projektowania i tworzenia baz danych. Tworzą strony www i aplikacje internetowe. Kadeci uczęszczający do klasy mundurowej zobowiązani są do noszenia munduru w trakcie nauki, wspólnych wyjść czy reprezentowania szkoły poza murami placówki. Urozmaiceniem zajęć w klasie mundurowej jest organizowanie wyjazdów do jednostek wojskowych we Wrocławiu i Sieradzu, obozu sprawnościowego oraz udziału w tzw. survivalach.
NOWOŚĆ!!! Technik robót wykończeniowych w budownictwie realizuje zadania zawodowe związane z wykonawstwem oraz nadzorowaniem i koordynowaniem wykańczania obiektów infrastruktury przemysłowej, usługowej, mieszkaniowej. Należą do nich np.: wykańczanie robót murarskich, montaż suchej zabudowy (wykonywanie ścianek działowych, sufitów podwieszanych, kładzenie tynków, wykonywaniem okładzin ściennych), roboty malarsko-tapeciarskie oraz roboty posadzkarskie i okładzinowe, z wykorzystaniem tworzyw sztucznych, płytek ceramicznych, deszczułek podłogowych, płyt mozaikowych, paneli itd. Ponadto dokonuje przedmiaru robót opracowując zapotrzebowanie materiałowe oraz rozlicza koszty ich wykonania.
Pracownik wykonujący zawód technika robót wykończeniowych w budownictwie wykonuje następujące zadania zawodowe: czytanie dokumentacji technicznej potrzebnej do wykonania robót wykończeniowych; przedmiar robót przewidzianych do wykonania, obliczanie zapotrzebowania materiałowego; wykonywanie kalkulacji, kosztorysów robót, rozliczeń robocizny, materiałów sprzętu i maszyn; określenie i przygotowanie materiałów do zaplanowanych prac wykończeniowych; wykonywanie robót tapeciarskich, tynkarskich, okładzinowych, posadzkarskich, nanoszenie nowoczesnych powłok malarskich ;montaż suchej zabudowy; wykonywanie napraw i konserwacji elementów wykończeniowych; nadzorowanie, koordynowanie oraz ocenianie jakości i poprawności wykonanej pracy; wykonywanie odbioru robót wykończeniowych.
NOWOŚĆ!!! Technik spawalnictwa zajmuje się łączeniem materiałów różnymi metodami spawalniczymi. Organizuje, nadzoruje i wykonuje prace związane z łączeniem, cięciem i zgrzewaniem materiałów oraz projektowaniem, wytwarzaniem, eksploatacją i utrzymaniem w ruchu różnego rodzaju maszyn i urządzeń mechanicznych. Przeprowadza ich montaż, naprawy i konserwacje, wykrywa i usuwa przyczyny awarii oraz uszkodzeń, wymienia zużyte lub uszkodzone elementy oraz zespoły w maszynach i urządzeniach.
Absolwent kończący szkołę w zawodzie technik spawalnictwa potrafi wykonywać połączenia spawane różnymi metodami spawalniczymi: spawanie w osłonie gazów ochronnych MIG/MAG i TIG, spawanie gazowe, spawanie elektryczne; potrafi zaprojektować połączenia konstrukcyjne oraz części maszyn przy pomocy oprogramowania typu CAD; posiada umiejętności oceny złączy spawanych i obsługuje urządzenia kontrolno-pomiarowe.
Technik spawalnictwa może znaleźć zatrudnienie w budownictwie przemysłowym; przedsiębiorstwach zajmujących się produkcją urządzeń technicznych; zakładach usługowo-naprawczych jako specjalista z zakresu łączenia metali; na stanowiskach nadzoru technicznego, jako technolog, konstruktor, organizator przebiegu procesów wytwarzania maszyn i urządzeń; jako kontroler jakości, konserwator i pracownik z zakresu utrzymania ruchu.
Zespół Szkół Zawodowych im. Zesłańców Sibiraków w Kaliszu
Zespół Szkół Zawodowych im. Zesłańców Sybiraków w Kaliszu
Oferty szkół ponadpodstawowych można przeczytać na stronie: https://ponadpodstawowe-kalisz.nabory.pl/Page/OfertyPlacowek/OfertyPlacowek.aspx
Jak wybrać dobry zawód tak, aby zrealizować swoje marzenia?
Doradztwo zawodowe w naszej szkole prowadzi p.Honorata Skrzybalska
Podstawy prawne dotyczące realizacji doradztwa zawodowego w szkole
Główny cel doradztwa zawodowego w szkole podstawowej
Działania związane z doradztwem zawodowym i ich adresaci
Zadania doradcy zawodowego, wychowawcy, nauczycieli, specjalistów i sojuszników - sieć współpracy
Przykłady działań placówek współpracujących ze szkołą w obszarze doradztwa zawodowego
Słownik pojęć
DORADZTWO ZAWODOWE W SZKOLE PODSTAWOWEJ INFORMACJE
Doradztwo zawodowe w szkole podstawowej to, najprościej ujmując, wszystkie działania w ramach działalności szkoły wspierające uczniów i ich rodziców w podejmowaniu decyzji dotyczącej wyboru typu szkoły ponadpodstawowej, kierunku dalszej edukacji i zawodu.
Lekcje doradztwa zawodowego jako przedmiotu szkolnego przewidziane są dla uczniów klas 7 i 8. W czasie zajęć omawiany jest system szkolnictwa w Polsce, podstawowe zagadnienia związane z planowaniem nauki po ukończeniu szkoły podstawowej oraz rynkiem pracy. Ważną częścią zajęć są zabawy, ćwiczenia i rozmowy pozwalające na lepsze poznanie samego siebie oraz doskonalenie umiejętności komunikowania się i współpracy w grupie.
DORADCA ZAWODOWY W SZKOLE – KIM JEST?
Doradca zawodowy udziela pomocy w planowaniu dalszego kształcenia i kariery zawodowej m.in. w formie grupowych i indywidualnych porad uwzględniając predyspozycje indywidualne osób korzystających z pomocy, a także potrzeby rynku pracy oraz możliwości systemu edukacyjnego.
DLA KOGO?
Działania szkolnych doradców zawodowych skierowane są do młodzieży, w szczególności młodzieży kończącej szkołę podstawową, która poszukuje odpowiedzi m.in. na pytania:
– Jakie są moje zainteresowania i umiejętności?
– Jakie są moje plany, pasje i cele. A jeśli ich nie ma?
– Która szkoła/uczelnia jest dla mnie odpowiednia?
– Moja wymarzona praca?
– Czy istnieją alternatywy ścieżki kształcenia do mojej wymarzonej pracy?
Doradca zawodowy wspiera również rodziców uczniów mających dylematy edukacyjne i zawodowe.
W JAKI SPOSÓB?
Doradca zawodowy …..
– zapewnia wsparcie w podejmowaniu szkolnych i zawodowych decyzji podczas rozmów indywidualnych bądź prowadząc zajęcia grupowe,
– pomaga określić zainteresowania i umiejętności wykorzystując różne ćwiczenia, testy i kwestionariusze psychologiczne,
– pomaga podjąć samodzielną decyzję związaną z wyborem szkoły, uczelni, zawodu poprzez udzielanie informacji zawodowo – edukacyjnej, takich jak o możliwościach kształcenia, informacje o rynku pracy, informacje o zawodach itp.
JAKIE SĄ KORZYŚCI ?
Dzięki pomocy doradcy zawodowego można m.in.
– nauczyć się jak zaplanować swoją dalszą edukację oraz karierę zawodową
– uzyskać jasność swoich planów i celów zawodowych
– uzyskać informacje na temat swoich mocnych strony, talentów i w jaki sposób wykorzystać je w planowaniu dalszej edukacji
– otrzymać informacje na temat aktualnych wymagań rynku pracy, aktualnych możliwości dróg kształcenia.
MIEJSCA ZAMIESZCZANIA OFERT PRACY
Kompetencje miękkie i twarde w CV — przykłady umiejętności
DEFINICJE KOMPETENCJI:
Umiejętności miękkie to z kolei dużo trudniejsze do zmierzenia zdolności związane z osobowością człowieka. Często dzieli się je na kompetencje osobiste (np. radzenie sobie ze stresem, zarządzanie swoim czasem, inteligencja emocjonalna) oraz umiejętności interpersonalne (np. zdolność perswazji, motywowania innych, pracy zespołowej).
Umiejętności twarde to kompetencje specjalistyczne, wiedza merytoryczna z określonej dziedziny lub branży, a także wszelkie umiejętności praktyczne. Łatwo je ocenić, zweryfikować i zmierzyć. Do umiejętności twardych zalicza się np. znajomość języka angielskiego, obsługa programu Excel lub prawo jazdy kat. B.
Do niedawna pracodawcy postrzegali umiejętności miękkie jako znacznie mniej istotne niż twarde kompetencje. Jednak z badań wynika, że to podejście szybko się zmienia.
Okazuje się bowiem, że w przeciwieństwie do kompetencji specjalistycznych, umiejętności miękkie znacznie trudniej wyćwiczyć. A w wielu przypadkach to właśnie one decydują o sukcesie zawodowym.
Umiejętności twarde są niezbędne, aby wykonywać dany zawód, jednak znacznie łatwiej je wytrenować. Z kolei kompetencje miękkie (w tym interpersonalne) wyćwiczyć znacznie trudniej — są jednak uniwersalne, przydają się w każdym zawodzie i generalnie ułatwiają funkcjonowanie w społeczeństwie.
Przykłady kompetencji twardych to m.in. wiedza specjalistyczna i branżowa, znajomość języków obcych, obsługa programów komputerowych oraz znajomość języków obcych. Natomiast kompetencje miękkie to np. kreatywność, zdolności komunikacyjne, zarządzanie czasem i zespołem.
miękkie — co to? Lista przykładów:
- radzenie sobie ze stresem i presją czasu
- organizacja pracy i zarządzanie własnym czasem
- inteligencja emocjonalna
- asertywność
- kreatywność
- logiczne i analityczne myślenie
- wysoka kultura osobista
- chęć rozwoju
- radzenie sobie z krytyką
- skupienie na celu i nastawienie na realizację zadań
- przystosowywanie się do zmieniającego się środowiska
- słowność, niezawodność i uczciwość
- pozytywne nastawienie
- zdolności przywódcze
- otwartość na nowe rozwiązania
- zaangażowanie
Umiejętności twarde — przykłady (lista):
• znajomość języka angielskiego (poziom B2/C1)
• prawo jazdy kat. B
• obsługa komputera i urządzeń biurowych
• znajomość pakietu MS Office
• prowadzenie profili w social media
• znajomość branży finansowej
• obróbka graficzna zdjęć
• ukończony kurs rysunku technicznego
• przygotowywanie raportów finansowych
• znajomość zasad SEO






