Świetlica
PLAN PRACY ŚWIETLICY SZKOLNEJ W ROKU SZKOLNYM 2024/2025
CELE I ZADANIA ZAJĘĆ W ŚWIETLICY SZKOLNEJ
RAMOWY PLAN ZAJĘĆ DNIA
ZASADY ZACHOWANIA SIĘ W ŚWIETLICY
ZASADY JAKICH PRZESTRZEGAMY PODCZAS GRUPOWYCH ZABAW
Co roku staramy się urozmaicać tematykę zajęć w świetlicy szkolnej. Poznawaliśmy piękno naszej Ojczyzny i jej historię. Zwiedzaliśmy kontynenty świata, poznawaliśmy ich kulturę , sztukę, charakterystyczne sporty, tańce, potrawy. Poznawaliśmy sławnych mieszkańców pochodzących z każdego kontynentu a także Polaków zamieszkujących te tereny.
Gazetka informacyjna
Na korytarzu są umieszczane informacje dotyczące organizacji pracy świetlicy i działań – temat tygodnia.
Rok szkolny 2023/2024
Wielkopolska
W dniach 15 do 26 stycznia uczniowie klas 1-3 uczęszczający na zajęcia świetlicowe poznali następny region Polski – najstarszą jej część – Wielkopolskę. W trakcie projekcji prezentacji, poznawali największe miasta regionu, największe zabytki, charakterystyczne krajobrazy, kulturę ludową – stroje regionalne, tańce ludowe, architekturę, charakterystyczne potrawy, ciekawostki i słynnych wielkopolan, w tym także znanych kaliszan. Zapoznali się także wydarzeniami historycznymi – strajkiem dzieci we Wrześni i Powstaniem wielkopolskim. Podczas zajęć plastycznych wykonywali pastelami rysunki zabytków Kalisza, krajobrazów Wielkopolski, a także kolorowali stroje ludowe.
Kujawy
W ramach projektu „Jestem Europejczykiem i Polakiem. Poznajemy regiony Polski” uczniowie klas 1-3 poznawali, w dniach 27 listopada – 1 grudnia, kolejny regon Polski – Kujawy. Zapoznali się z położeniem na mapie Polski tego regionu, jego krajobrazem , florą i fauną, architekturą, kulturą ludową, historycznymi miejscami, znanymi osobami związanymi z tymi regionami, wydarzeniami historycznymi. Oglądali filmowe wersje legend kujawskich. Kolorowali stroje ludowe i projektowali haft kujawski rysując białą kredą na czerwonym i błękitnym tle.
Łowicz
W dalszym ciągu „wędrujemy” po Polsce i w dniach 4 – 15 grudnia uczniowie poznali następny regon Polski – Ziemie łowicką. Zapoznali się z położeniem na mapie Polski, kulturą ludową, znanymi osobami związanymi z tym regionem i wydarzeniami historycznymi. Kolorowali wycinanki łowickie – koguta i kwiat, a następnie wycinali i naklejali sami elementy wycinanki. Układali i naklejali puzzle łowickie. Zamiast kolorować stroje łowickie, ubierali kolorowe postaci w elementy strojów łowickich. Wysłuchali i obejrzeli kujawiaka i oberka w wykonaniu Państwowego Zespołu Ludowego Pieśni i Tańca „Mazowsze” w strojach łowickich.
Warmia, Mazury i Suwalszczyzna
W ramach projektu „Jestem Europejczykiem i Polakiem. Poznajemy regiony Polski” uczniowie klas 1-3 poznali kolejne regony Polski – Warmię , Mazury i Suwalszczyznę. Zapoznali się z położeniem na mapie Polski w/w regionów, ich krajobrazami, architekturą, kulturą ludową, gwarą, znanymi osobami związanymi z tymi regionami, wydarzeniami historycznymi i ciekawostkami historyczno-przyrodniczymi. Wykonali rysunki krajobrazu Warmii i Mazur, kolorowali stroje ludowe i projektowali kafelki piecowe, których słyną te regiony.
Dzień Nauczyciela w świetlicy
Dnia 12 października świetliczaki wykonały portret „Swojej Pani”. Uczniowie z klas 1 – 3 wykazali się pomysłowością, wyobraźnią i dobrą obserwacją swoich nauczycieli. Portrety wzbudziły zainteresowanie wśród nauczycieli szkoły, którzy z uśmiechem na twarzy oglądali swoje podobizny. Prace zostały powieszone na gazetkach świetlicy. Pomysłodawczyniami były: p. H. Skrzybalska i p. E. Mroczek.
Realizacja projektu „Jestem Europejczykiem i Polakiem. Poznajemy regiony Polski”
W roku szkolnym 2023/24 na zajęciach programowych p. E. Mroczek i p. H. Skrzybalska realizują projekt, którego celem jest poznanie regionów polskich pod kątem: kultury ludowej, flory i fauny oraz znanych postaci. W miesiącu wrześniu uczniowie poznali folklor kaszubski. Wykonali kolorowanki – haft kaszubski, strój kaszubski oraz poznali piosenkę „Abecadło kaszubskie”. Nauka piosenki była dla wszystkich nowym doświadczeniem i zabawą, ponieważ dzieci poznały nowe nieznane słowa po kaszubsku.
Rok szkolny 2022/2023
Święta wielkanocne tuż, tuż…
Uczniowie z klas I– III podczas zajęć programowych w dniu 28 marca rozmawiały o świętach wielkanocnych. Uczniowie w parach lub grupach trzyosobowych wykonali różnymi technikami pracę plastyczną nawiązującą do Wielkanocy. Świetliczaki kolejny raz udowodnili, że są pomysłowi i kreatywni. Zajęcia prowadziły p. Honorata Skrzybalska i p. Ewa Mroczek.
Zajęcia muzyczno – plastyczne w świetlicy
Dnia 23 marca uczniowie na zajęciach w świetlicy słuchali fragmentu z cyklu „Cztery pory roku” A. Vivaldiego pt. „Wiosna”. Świetliczaki rozmawiali z p. Honoratą Skrzybalską o nastroju utworu, charakterze, tempie, odgłosach przyrody w muzyce. Uczniowie zainspirowani przykładem muzycznym wykonali pracę plastyczną. Zajęcia rozwijały kompetencje miękkie jak: kreatywność, planowanie, inicjatywę, zaangażowanie oraz kompetencje kluczowe: porozumiewanie się w języku ojczystym, świadomość i ekspresję kulturalną.
„Zaczarowany klucz”
Dnia 29 listopada uczniowie podczas zajęć programowych wykonywali pracę manualną – „klucz andrzejkowy”. Zadaniem świetliczków było ozdabianie różnymi materiałami kluczy. Uczniowie wykazali się pomysłowością i kreatywnością. Wytwory plastyczne świetliczaków można podziwiać na gazetce ściennej na korytarzu. Pomysłodawczynią była p. Ewa Mroczek.
Innowacja „Rozłogi wartości”
Dnia 22 listopada odbyły się zajęcia w świetlicy, na których p. Honorata Skrzybalska realizowała innowację pedagogiczną pod nazwą „Rozłogi wartości” – akceptacja. Uczniowie wysłuchali opowiadania edukacyjnego o chłopcu niepełnosprawnym, który bał się pójść do nowej szkoły…..”Maciek bał się pierwszego dnia w nowej szkole. W tej starej wszystko było bezpieczne i normalne, nikt nie dziwił się temu, że wygląda inaczej, chociaż początki wcale nie były łatwe. W klasie pierwszej budził jeszcze duże zdziwienie, później wszyscy przyzwyczaili się, że do jego wózka inwalidzkiego i do tego, że mama jest zawsze przy nim…………..”
Świetliczaki rozmawiali na temat treści opowiadania oraz zastanawiali się co oznacza słowo akceptacja. Znaczenie wyrazu przedstawili graficznie w formie pracy plastycznej, uczniowie pracowali w grupie. Świetliczaki wykazali duże zainteresowanie zagadnieniem oraz z zaangażowaniem wykonywali pracę zespołową. Zajęcia kształtowały umiejętność współpracy w grupie.
Świetlica przyjazna dzieciom
Uczniowie z klas 1-4 po zakończonych zajęciach dydaktycznych spędzają czas w świetlicy. Uczniowie odrabiają lekcje, rozwijają swoje zainteresowania oraz uczestniczą w zajęciach programowych. Chętnie wykonują prace plastyczne, które są eksponowane na gazetkach. Najmłodsza społeczność naszej szkoły chętnie przebywa w świetlicy szkolnej twierdzą, że jest to miejsce, w którym nawiązują nowe przyjaźnie, uczestniczą wspólnie w zabawach, wykonują różne prace plastyczne, dowiadują się wielu ciekawych informacji z dziedziny przyrody, literatury. W świetlicy Panie: Honorata Skrzybalska i Ewa Mroczek realizują przez cały rok szkolny innowację „Rozłogi wartości” i projekt edukacyjny pod nazwą „Moja rodzina i Ja”.
Rok szkolny 2021/2022
Świetliczaki detektywami w poszukiwaniu wiosny
Dnia 25 marca uczniowie klasy 1a i 1b pod opieką p. Honoraty Skrzybalskiej i p. Ewy Mroczek na zajęciach świetlicy postanowili poszukać „wiosny”. Były to zajęcia w terenie. Pierwszaki dołączyli do przedsięwzięcia „Na wiosnę pusta klasa w Piwonicach”, którego pomysłodawcą jest p. Aleksandra Szewczyk – Woźniak. Uczniowie z wielkim zaangażowaniem poszukiwali pierwszych oznak wiosny.
Dzień Kobiet w świetlicy
Uczniowie klas 1 – 4 na zajęciach świetlicy obchodzili Dzień Kobiet, wykonując prace plastyczne pod hasłami: „Dzień Kobiet w różnych językach świata”; „Kwiaty dla pięknych pań”; „Portrety kobiet, które zmieniły świat”. Oglądali prezentację ukazującą wpływ kobiet na historię świata. Były nimi Joanna Dar’c, Maria Skłodowska - Curie, Florence Nightingale, Amelia Earhart, Frida Kahlo, Agatha Christie, Indira Gandhi, Coco Chanel, Eleanor Roosevelt, Matka Teresa z Kalkuty. Świetliczaki z chęcią i zaangażowaniem wykonywali prace plastyczne. Nad wszystkim czuwały panie Honorata Skrzybalska i Ewa Mroczek.
Prezentacja "Kobiety, które zmieniły świat". Ewa Mroczek: /files/PREZENTACJA%20KOBIETY%2CKT%C3%93RE%20ZMIENI%C5%81Y%20%C5%9AWIAT.pptx
Mój konik - moje hobby na świetlicy szkolnej
Świetliczaki w dniach 28.02 – 02.03 realizowali zajęcia programowe prowadzone przez p. Ewę Mroczek i Honoratę Skrzybalską na temat zainteresowań. Uczniowie dowiedzieli się o „Najstarszych grach planszowych” oraz rozwijali swoje zainteresowania w zabawach i zajęciach artystycznych.
Prezentacja multimedialna: Najstarsze gry planszowe
17 lutego świetlica szkolna dołączyła do obchodów Międzynarodowego Dnia Kota obchodzonego w naszej szkole. Uczniowie poznawali imiona i wizerunki niektórych bajkowych kotów: Jinksa, Filemona, Garfielda, Klakiera, Sylwestra Toma, Kota w butach. Oglądali wizerunki kotów zawieszonych przed i w świetlicy – wyszukiwali, który z nich przypomina ich własne pupile. Zapoznali się z kocimi zamiennikami słów: proszę, dziękuję, przepraszam, dzień dobry, do widzenia. Oglądali fragmenty bajek, w których występowały wyżej wymienione koty. Kolorowali wizerunki bajkowych kotów, które zostały wywieszone na tablicy przed świetlicą.
Przygotowania do mikołajek
Uczniowie klas I –IV dnia 1 grudnia wykonywali Mikołaja. Świetliczaki z wielkim zapałem i zaangażowaniem wycinali , kleili „papierowego Mikołaja”, który ozdobił gazetkę na korytarzu szkolnym. W tym dniu wszyscy odczuliśmy magię zbliżających się mikołajek. Zajęcia plastyczne były realizowane przez panie: E. Mroczek i H. Skrzybalską.
Realizacja projektu edukacyjnego „W krainie zawodów medycznych– neurolog".
Dnia 19 listopada uczniowie klas I – III uczestniczyli w zajęciach na temat „neurologa” . Uczniowie:
· poznali budowę mózgu,
· zasady higieny pracy mózgu,
· najczęstsze choroby i zaburzenia mózgu,
· obejrzeli film edukacyjny dla dzieci pt. „ Jak działa mózg” https://www.youtube.com/watch?v=_waW5Tan0xs oraz prezentację multimedialną „Mózg – najważniejsza część ciała człowieka” – praca neurologa.
Podsumowaniem zajęć były prace plastyczne związane z budową mózgu
Tydzień Życzliwości w świetlicy
W dniach od 22 do 26 listopada klasy I – III realizowały zajęcia programowe pod hasłem „Tydzień Życzliwości” jednocześnie dołączyliśmy się do akcji szkolnej w dniu 22 listopada. W tym dniu cała społeczność szkolna obchodziła „Dzień Życzliwości”. Pod kierunkiem p. Ewy Mroczek i p. Honoraty Skrzybalskiej uczniowie klas I – IV:
· wykonali „Ordery Życzliwości,
· rozmawiali na temat uczuć bohatera opowiadania Agnieszki Urbańskiej pt. „Ten odmieniec”,
· rozwiązywali krzyżówkę pod nazwą „Krzyżówka pełna emocji”
· realizowali „Wykreślankę pełną emocji”
· grali w „Anagramy”
· za pomocą kolorów przedstawili „Emocje Wulkanu – Wybuch Agresji”
· rozwiązywali „Rebusy Emocji”
· rysowali „Emotki – wyrażające uczucia”
· nazywali emocje wykorzystując „Łańcuchy emocji”
Jak spędzamy czas wolny w świetlicy
1 listopada w świetlicy.
Dnia 29 listopada uczniowie klas 1 a i 1b pod kierunkiem p. Honoraty Skrzybalskiej wykonali kwiaty jesieni oraz znicze, wykorzystali plastelinę i pastele. Prace uczniów upiększają gazetkę pod nazwą „Nieobecni wśród nas”.
Grzyby jadalne
Las jesienią
Leśne ludziki
Zwierzęta leśne
Rok szkolny 2020/2021
Świętowanie Dnia Nauczyciela w świetlicy szkolnej
Uczniowie klas 1-5 poznali wyraz „nauczyciel” w różnych językach świata. Mieliśmy dużo zabawy, dodatkowo świetliczaki upiększyli wyrazy barwnymi kolorami.
Projekt „Twórcy dzieciom” realizowany w pierwszym półroczu (raz w miesiącu)
W miesiącu wrześniu rozpoczęliśmy projekt. Uczniowie poznali biografię Astrid Lindgren. Świetliczaki na podstawie czytanki edukacyjnej, kart pracy i prezentacji przygotowanej przez p. Ewę Mroczek mogli dowiedzieć się różnych ciekawostek z życia autorki, a także poznać nazwy jej utworów.
Prezentacja multiedialna: ASTRID LINDGREN
W miesiącu październiku omawialiśmy postać Janusza Korczaka. Uczniowie na podstawie informacji zawartych w prezentacji multimedialnej( przygotowanej przez p. Ewę Mroczek) oraz czytanki edukacyjnej rozwiązywali zadania w formie: krzyżówek, rebusów, uzupełniania tekstu z lukami . Poznali motto życiowe pisarza, tytuły jego utworów, prawa dzieci i zasady panujące w Domu Sierot. Wykonali również plakat „Janusz Korczak widziany oczyma dzieci”.
Prezentacja multimedialna: JANUSZ KORCZAK
Projekt „W krainie zawodów medycznych” realizowany raz w miesiącu , cały rok szkolny
Świetliczki włączyli się do realizacji zajęć z zakresu doskonalenia zawodowego i profilaktyki; od września podjęli pracę nad projektem dotyczącym pracy lekarzy.
W miesiącu wrześniu poznawali pracę nefrologa i urologa a także budowę, funkcjonowanie nerek, zasady dbania o ich sprawność i zagrożeń dla zdrowia człowieka gdy nerki źle pracują. Zajęcia urozmaiciły: Film z cyklu „Była sobie życie – nerki” i prezentacja p. Mroczek.
Prezentacja multimedialna: NERKI
W miesiącu październiku poznali budowę ucha, jego niektóre choroby, potrzebę dbania o słuch a także również nazwy tych lekarzy, do których można się udać gdy dolega ból ucha lub niedosłuch: otolaryngologa i audiologa. Uczniowie obejrzeli film z cyklu „Było sobie życie – ucho” i prezentację przygotowaną przez p. Mroczek
Prezentacja multimedialna: UCHO
W ramach tego projektu uczniowie od 1 lutego do 5 lutego 2021 poznawali "Oko"
W tym tygodniu realizowaliśmy temat związany ze Świętem Zmarłych pt.: „Chwila zadumy…”. Uczniowie kolorowali obrazki związane z symbolami tego święta. Oglądali również prezentację dotycząca słynnych Polaków pochowanych za granicami pt.: „Wybitni Polacy na cmentarzach świata”, przygotowaną przez p. Ewę Mroczek.
Prezentacja multimedialna: Wybitni Polacy
Świetliczaki poznają wielkich wynalazców
Uczniowie klas I-III pod opieką E. Mroczek i H. Skrzybalskiej poznali na zajęciach świetlicowych: J. Gutenberga, L da Vinci, I. Newton, B. Franklina, S. Morse, L. Pasteura, A. Nobla, A. Bella, braci Lumiere. Uczniowie zapoznali się z ich wynalazkami. Podsumowaniem tematu tygodnia, było wykonanie plakatu „Wielcy wynalazcy”.
Walt Disney w świetlicy
Świetliczaki poznali postać W. Disneya- życiorys oraz tytuły znanych bajek, baśni i filmów dla dzieci. W dniach 25.01.-29.01 był realizowany projekt „Twórcy dzieciom”. Uczniowie kolorowali słynne postacie z bajek, baśni, wysłuchali prezentacji oraz obejrzeli film edukacyjny na temat „Jak powstaje film rysunkowy?” oraz filmy z wytwórni W. Disneya.
Koncert Karnawałowy w świetlicy 05.02.2021.
Uczeń klasy 3a Marek Kasperczak zaprezentował na zajęciach świetlicowych wirtuozowską grę na skrzypcach.
"Tworzę, śpiewam i rysuję, czyli o utowrach muzyki klasycznej inaczej". Dnia 12 lutego na zajęciach świetlicowych uczniowie malowali farbami zainspoirowani dziełami A. Vivaldiego.
Poznajemy wszechświat
W tym tygodniu (15 – 19.02) świetliczaki poznawały Wszechświat. Przyswajały nazwy planet Układu Słonecznego i ich kolejność od Słońca. Wykonywały witraże komiczne, wyklejały szablon rakiety i wypełniały karty pracy z różnymi łamigłówkami i kolorowankami. W trakcie prezentacji przygotowanej przez p. Ewę Mroczek poznawały postacie i dokonania niektórych zdobywców Kosmosu: J. Gagarina, W, Tiereszkowej, N. Armstronga, B. Aldrina i M. Hermaszewskiego, a także ich wypowiedzi, które zapisały się w historii XX wieku.