Lekcja tolerancji i szacunku dla innych - JESTEŚMY WSZYSCY TACY SAMI!!!

28.11.2024 0:00

Lekcja tolerancji i szacunku dla innych - JESTEŚMY WSZYSCY TACY SAMI!!!

28 listopada w naszej szkole odbyło się w ramach Dnia Tolerancji spotkanie z dziećmi niepełnosprawnymi z ORW CER "Tęcza".

Prowadzącymi spotkanie były: pani Joanna Nogaj i pani Blanka Sikorska - mama uczniów nszej szkoły. Celem spotkania było: stworzenie atmosfery szacunku, akceptacji, wzajemności oraz zwrócenie uwagi na osoby niepełnosprawne żyjące wśród nas. Dzieci wraz z opiekunami spotkali się z uczniami klasy 4a i klasy 1a naszej placówki.

Głównymi bohaterami byli: Andrzejek, Kuba, Ewelinka, Kornel i Nikolka

Spotkanie z dziećmi uzmysłowiło naszym uczniom, że prozaiczne czynności dla osób pełnosprawnych, takie jak ubieranie się, poruszanie, mycie zębów czy jedzenie i picie, są wielkim wyzwaniem dla osób z niepełnosprawnością. Aby lepiej zrozumieć sytuację tych  osób dzieci wykonały pewne zadania: przekładanie kólek w okularach, które pokazywały świat dzieci niedowidzących oraz w rękawiczkach uniemożliwiających prawidłowy chwyt. Nie było to łatwe zadanie. Zobaczyliśmy, jak kontaktują się z nauczycielami dzieci słabomówiące lub niemówiące. Obejrzeliśmy książeczki, dzięki którym nauczyciele porozumiewają się z dziećmi niepełnosprawnymi.
Przede wszystkim spotkanie uzmysłowiło  uczniom jak wiele czynności robią mechanicznie, bez żadnego trudu oraz jak wiele wysiłku wkładają w te czynności osoby z niepełnosprawnością i jak ogromną cierpliwość i wiedzę trzeba mieć, aby pomagać tym ludziom.

Dziękujemy paniom bardzo za spotkanie!!! Uczniowie klasy 1 i 4a ze Szkoły Podstawowej nr 15 w Kaliszu.


Poniżej przedstawiamy poradnik Savoir - vivre wobec osób z niepełnosprawnością:


10 zasad podstawowych:

1. Mówiąc i pisząc o osobach z niepełnosprawnością nigdy nie używaj, dawnych, krzywdzących określeń: - kaleka, inwalida, upośledzony, niepełnosprawny!

2. Mówiąc i pisząc o osobach z niepełnosprawnością nigdy nie używaj określeń żargonowych i eufemistycznych: - przykuty do wózka, inwalida na wózku, sprawny inaczej!

3. Mówiąc i pisząc o osobach z niepełnosprawnością używaj określeń:
- osoba z niepełnosprawnością
- osoba z niepełnosprawnością ruchową
- osoba poruszająca się na wózku
- osoba poruszająca się o kulach
- osoba niewidoma  - osoba niedowidząca
- osoba niesłysząca – osoba niedosłysząca
- osoba głuchoniewidoma
- osoba z niepełnosprawnością intelektualną
- osoba z zaburzeniem psychicznym
- osoba niskiego wzrostu

 4. Zanim udzielisz pomocy zapytaj czy osoba z niepełnosprawnością życzy jej sobie.

5. Bądź taktowny w inicjowaniu kontaktu fizycznego – zanim dotkniesz osoby z niepełnosprawnością, aby jej pomóc uprzedź ją o tym.

6. Wózek, laska, proteza to elementy przestrzeni osobistej osoby z niepełnosprawnością – nie dotykaj ich bez potrzeby.

7. Nie głaszcz psów przewodników i psów asystentów! Nie rozpraszaj ich uwagi! Te zwierzęta muszą być cały czas skupione, aby jak najlepiej pomóc swemu panu/pani. Zwierzęta pomagające osobom z niepełnosprawnością są dobrze wyszkolone i łagodne. Gdyby jednak zdarzyło się, że ktoś nie może zapanować nad swoimi zwierzęciem, możesz poprosić o jego wyprowadzenie.

8. Jeśli coś mówisz – zwracaj się bezpośrednio do osoby z niepełnosprawnością. Rozmawianie tylko z jej towarzyszem, opiekunem, pomocnikiem lub tłumaczem języka migowego świadczy o ignorowaniu takiej osoby i jest wyrazem braku kultury.

9. Reaguj uprzejmie na prośby osób z niepełnosprawnością. One się nie skarżą, ale podpowiadają ci, co mogłoby im ułatwić funkcjonowanie w pewnej przestrzeni.

10. Jeśli nie wiesz jak się zachować wobec osoby z niepełnosprawnością – po prostu ją o to zapytaj!

Nasza szkoła - film promocyjny E-dziennik Inne druki i dokumenty Archiwum Gielda pracy ePUAP BIP Ministerstwo Edukacji Narodowej Kuratorium Oświaty OKE Poznań ODN Kalisz
Dzwonki
Godz. 0
6:45
7:45
Godz. 1
8:00
8:45
Godz. 2
8:55
9:40
Godz. 3
9:50
10:35
Godz. 4
10:45
11:30
Godz. 5
11:50
12:35
Godz. 6
12:50
13:35
Godz. 7
13:45
14:30
Godz. 8
14:40
15:25
Godz. 9
15:35
16:20