Lekcja tolerancji i szacunku dla innych - JESTEŚMY WSZYSCY TACY SAMI!!!
28.11.2024 0:00
28 listopada w naszej szkole odbyło się w ramach Dnia Tolerancji spotkanie z dziećmi niepełnosprawnymi z ORW CER "Tęcza".
Prowadzącymi spotkanie były: pani Joanna Nogaj i pani Blanka Sikorska - mama uczniów nszej szkoły. Celem spotkania było: stworzenie atmosfery szacunku, akceptacji, wzajemności oraz zwrócenie uwagi na osoby niepełnosprawne żyjące wśród nas. Dzieci wraz z opiekunami spotkali się z uczniami klasy 4a i klasy 1a naszej placówki.
Głównymi bohaterami byli: Andrzejek, Kuba, Ewelinka, Kornel i Nikolka
Spotkanie z dziećmi uzmysłowiło naszym uczniom, że prozaiczne czynności dla osób pełnosprawnych, takie jak ubieranie się, poruszanie, mycie zębów czy jedzenie i picie, są wielkim wyzwaniem dla osób z niepełnosprawnością. Aby lepiej zrozumieć sytuację tych osób dzieci wykonały pewne zadania: przekładanie kólek w okularach, które pokazywały świat dzieci niedowidzących oraz w rękawiczkach uniemożliwiających prawidłowy chwyt. Nie było to łatwe zadanie. Zobaczyliśmy, jak kontaktują się z nauczycielami dzieci słabomówiące lub niemówiące. Obejrzeliśmy książeczki, dzięki którym nauczyciele porozumiewają się z dziećmi niepełnosprawnymi.
Przede wszystkim spotkanie uzmysłowiło uczniom jak wiele czynności robią mechanicznie, bez żadnego trudu oraz jak wiele wysiłku wkładają w te czynności osoby z niepełnosprawnością i jak ogromną cierpliwość i wiedzę trzeba mieć, aby pomagać tym ludziom.
Dziękujemy paniom bardzo za spotkanie!!! Uczniowie klasy 1 i 4a ze Szkoły Podstawowej nr 15 w Kaliszu.
Poniżej przedstawiamy poradnik Savoir - vivre wobec osób z niepełnosprawnością:
10 zasad podstawowych:
1. Mówiąc i pisząc o osobach z niepełnosprawnością nigdy nie używaj, dawnych, krzywdzących określeń: - kaleka, inwalida, upośledzony, niepełnosprawny!
2. Mówiąc i pisząc o osobach z niepełnosprawnością nigdy nie używaj określeń żargonowych i eufemistycznych: - przykuty do wózka, inwalida na wózku, sprawny inaczej!
3. Mówiąc i pisząc o osobach z niepełnosprawnością używaj określeń:
- osoba z niepełnosprawnością
- osoba z niepełnosprawnością ruchową
- osoba poruszająca się na wózku
- osoba poruszająca się o kulach
- osoba niewidoma - osoba niedowidząca
- osoba niesłysząca – osoba niedosłysząca
- osoba głuchoniewidoma
- osoba z niepełnosprawnością intelektualną
- osoba z zaburzeniem psychicznym
- osoba niskiego wzrostu
4. Zanim udzielisz pomocy zapytaj czy osoba z niepełnosprawnością życzy jej sobie.
5. Bądź taktowny w inicjowaniu kontaktu fizycznego – zanim dotkniesz osoby z niepełnosprawnością, aby jej pomóc uprzedź ją o tym.
6. Wózek, laska, proteza to elementy przestrzeni osobistej osoby z niepełnosprawnością – nie dotykaj ich bez potrzeby.
7. Nie głaszcz psów przewodników i psów asystentów! Nie rozpraszaj ich uwagi! Te zwierzęta muszą być cały czas skupione, aby jak najlepiej pomóc swemu panu/pani. Zwierzęta pomagające osobom z niepełnosprawnością są dobrze wyszkolone i łagodne. Gdyby jednak zdarzyło się, że ktoś nie może zapanować nad swoimi zwierzęciem, możesz poprosić o jego wyprowadzenie.
8. Jeśli coś mówisz – zwracaj się bezpośrednio do osoby z niepełnosprawnością. Rozmawianie tylko z jej towarzyszem, opiekunem, pomocnikiem lub tłumaczem języka migowego świadczy o ignorowaniu takiej osoby i jest wyrazem braku kultury.
9. Reaguj uprzejmie na prośby osób z niepełnosprawnością. One się nie skarżą, ale podpowiadają ci, co mogłoby im ułatwić funkcjonowanie w pewnej przestrzeni.
10. Jeśli nie wiesz jak się zachować wobec osoby z niepełnosprawnością – po prostu ją o to zapytaj!