Psycholog szkolny
mgr Klaudia Narczyńska
Drodzy Uczniowie, Rodzice oraz Nauczyciele,
Psycholog szkolny jest do Waszej dyspozycji, aby wspierać w rozwiązywaniu trudności związanych z nauką, relacjami rówieśniczymi, stresem czy innymi wyzwaniami życiowymi.
Jeśli czujesz potrzebę wsparcia związaną z sytuacjami szkolnymi lub w życiu osobistym, masz pytania dotyczące swojej przyszłości zawodowej, relacji z rówieśnikami czy nauczycielami zachęcam do kontaktu.
Psycholog jest dostępny:
Poniedziałek: 09:30- 14:30
Środa: 12:00- 15:00
Piątek: 08:00 -13:00
Obszary pracy psychologa szkolnego:
Dla Ucznia:
- rozpoznawanie i wspieranie mocnych stron ucznia;
- diagnoza trudności emocjonalnych ucznia;
- prowadzenie indywidualnych lub grupowych zajęć terapeutycznych lub rozwijających kompetencje emocjonano-społeczne z uczniami;
- prowadzenie zajęć warsztatowych w klasach;
- rozmowy, spotkania w razie potrzeb;
- przeciwdziałanie niepowodzeniom szkolnym;
Dla Rodzica:
- indywidualne rozmowy z rodzicami uczniów;
- udzielanie porad i konsultacji w sprawach wychowawczych;
- udzielanie wsparcia w trudnych sytuacjach, pomoc w skierowaniu rodziców do specjalistycznych placówek
Kim jest psycholog szkolny?
Psycholog może zajmować się diagnozą psychologiczną, poradnictwem, psychoedukacją,badaniami nad różnymi zjawiskami -np. przemocą rówieśniczą, interwencją kryzysową, treningiem twórczości, wspieraniem w rozwoju.
Zna mechanizmy ludzkich zachowań, potrafi korzystać z informacji z różnych źródeł i łączyć je, by zaplanować oddziaływania psychologiczne wspierające daną osobę.
Psycholog nie prowadzi terapii, nie jest psychoterapeutą. Wielu psychologów kształci się w różnych nurtach terapeutycznych, by jeszcze lepiej wspomagać swoich klientów – jednak bycie psychologiem nie jest równoznaczne z byciem psychoterapeutą.
Co uczniowie myślą o roli psychologa w szkole?
Uczniowie często nie wiedzą, czego oczekiwać w kontakcie z psychologiem, nie zastanawiają się, co robi psycholog w szkole. Czasem otrzymują kulturowy przekaz, że zajmuje się osobami chorymi psychicznie, “głupkami”, niegrzecznymi dziećmi.
Dzieci z klas starszych szkoły podstawowej udzielały takich odpowiedzi:
Nie wiem.
Nic nie robi.
Pomaga ludziom.
Uczy rozmawiać ze sobą.
Co ciekawe nawet Ci, którzy twierdzili że psycholog nic nie robi i nie potrzebują pomocy, znaleźli tematy, w których mogłabym ich wesprzeć – przeżywanie żałoby, wygórowane wymagania rodziców, trudności w relacjach z rówieśnikami, lęk przed szkołą.
Jakimi trudnościami uczniów zajmuje się psycholog w szkole?
Trudności emocjonalne – lęk, depresja, myśli samobójcze, napady złości, stres (np. związany z wystąpieniami publicznymi, stres egzaminacyjny), trudności z samoregulacją.
Trudności społeczne – zachowania nieadekwatne do wieku czy okoliczności, zachowania agresywne lub inne zachowania trudne (np. autodestrukcyjne); trudności w nawiązywaniu kontaktów z rówieśnikami tej samej/przeciwnej płci, z utrzymywaniem zadowalających relacji z kolegami i koleżankami.
Trudności motywacyjne – określanie celów, sposobów realizacji, uczenie odraczania gratyfikacji by realizować swoje marzenia.
Trudności szkolne – określenie czynników (związanych z uczniem, ze sposobem nauczania lub uczenia się, środowiskowych czy kulturowych) które nie pozwalają na osiąganie sukcesów w szkole.
Uzależnienia behawioralne i od substancji chemicznych – profilaktyka, pomoc w poszukiwaniu profesjonalnej pomocy.
Trudności związane z sytuacją społeczno-ekonomiczną lub traumatyczną, np.: wspieranie uczniów w sytuacjach dla nich trudnych – jak rozwód rodziców, doświadczanie przemocy lub bycie jej świadkiem, w sytuacji choroby, doświadczania straty i przeżywania żałoby.
Psycholog szkolny zajmuje się również wsparciem w sytuacjach kryzysowych, pomaga w prewencji i w zmianie relacji w szkole jeśli pojawia się/eskaluje przemoc rówieśnicza. (W każdej szkole jest przemoc. Chodzi o to, by klimat w szkole jak najmniej wspierał agresorów).
JAK RODZICE I OPIEKUNOWIE MOGĄ DBAĆ O DOBROSTAN PSYCHICZNY DZIECKA






